Съвети и новини

Назад

Умеете ли да пазарувате сигурно и разумно онлайн?

Умеете ли да пазарувате сигурно и разумно онлайн?

Умеете ли да пазарувате сигурно и разумно онлайн?

Причините да предпочетете онлайн пазаруването са много, но през 2020 като основни предимства се затвърдиха две възможности - от една страна да избегнете тълпите и опашките, а от друга - да получите всичко необходимо, без да се налага да излизате от вкъщи. Разглеждането на електронни магазини се оказва и приятно занимание за милиони хора, които се опитват да разнообразят ежедневието си, докато са принудени да останат под карантина. Тези фактори често благоприятстват още по-импулсивни покупки, които могат да застрашат не само финансовата Ви стабилност, но и личните Ви данни.

Ето защо препоръчваме да помислите за няколко детайла преди да натиснете бутоните “Поръчай” или “Плати”:

1) Сигурен ли е сайтът, който разглеждате?

Експертите по онлайн сигурност съветват да потърсите два елемента в полето на браузъра, където стои интернет адресът на онлайн магазина:

  • Иконка с катинар, която показва, че сте последвали криптирана връзка;
  • Наличието на буквата “s” след http във връзката - потвърждение на сертификат за сигурност.

Важно е също да внимавате и за т. нар. “изскачащи прозорци” с реклами. При кликване дори по невнимание, те може да Ви изведат от сигурния сайт, затова е добре да имате инсталирано приложение за допълнителното им управление (напр. AdBlock )  Друго правило за сигурни онлайн покупки е, че трябва да използвате само проверени мрежи за достъп. Не се изкушавайте да пазарувате през обществени wi-fi канали (например в градски транспорт или магазини), тъй като те могат лесно да се превърнат в портал за проникване в мобилното Ви устройство.

2) Дали е достатъчно защитен профилът, през който пазарувате?

Полезно е да се погрижите предварително за настройките на сигурността в различните страници, през които отваряте рекламни съобщения. Такива са например Google профила Ви, Facebook или Instagram нюзфийдовете. От Вас зависи дали съдържанието, което виждате, ще е достатъчно персонализирано, но без да позволявате на рекламодателите твърде много достъп до лична информация.

Допълнително, когато стигнете до покупка през даден сайт, обикновено трябва да въведете не само данни за себе си (като минимум адрес за доставка и телефон за контакт), но и такива за плащането (напр. номер на карта и код за разрешаване на трансфер). Някои търговци предлагат възможност да направите това бързо и лесно като гост, без запаметяване, но при други е задължително създаването на профил. В този случай ще трябва да въведете и парола. Тъй като най-често изискванията за брой и вид символи или числа са сходни, много потребители предпочитат да използват една и съща комбинация при всички регистрации за лесно запомняне. По-разумно е обаче да си създавате винаги различни пароли, за да не изложите на риск свързани данни при евентуален пробив.

Внимавайте и каква информация предоставяте доброволно - дали тя е наистина необходима за осъществяване на покупката и установяване на връзка с търговеца или по-скоро става дума за чувствителни данни (например етнически произход, семеен статус, здравословно състояние). Имайте предвид, че компаниите, които оперират в рамките на Европейския съюз, следва да се съобразяват с изискванията на Общия регламент за защита на данните (по-познат като GDPR). В този контекст, изискването на твърде много или профилираща, несвързана информация може да е сигнал за недобросъвестност.

3) Какъв метод за разплащане ползвате?

Разплащането в интернет вече може да се осъществява през разнообразни български и международни системи като  ePay.bg, PayPal , Paysera, онлайн портфейли като iCard  и Phyre. У нас остават популярни и онлайн ПОС терминалите на Борика, в които въвеждаме директно номер на кредитна или дебитна карта. Ако може да избирате, добре е да помислите кой вариант е най-удобен за Вас според потребителските Ви навици и нужди.

Например, дебитните карти са най-разпространени, не Ви обвързват с плащане на лихва, а и Ви карат да внимавате какво поръчвате при ограничена наличност. Тяхното използване не се отразява негативно на кредитното Ви досие. Недостатъкът е, че не винаги са снабдени с най-високи нива на защита на транзакциите, което от своя страна означава, че цялата сума по сметката Ви може да стане обект на неправомерно източване. Кредитните карти по-често се издават с допълнителни гаранции за грешки, хакерски атаки или проблеми при плащанията. Друго предимство е, че някои банки насърчават употребата им като предлагат бонуси и отстъпки за всяка покупка или за такива над определени суми, платени през тях (т. нар. “кеш бек”). Внимавайте обаче да не застрашите кредитния си рейтинг с непокрити вноски.

При всички случаи, проверявайте винаги в извадките за движения точно каква сума е излязла от сметката или портфейла Ви, както и колко пъти сте били таксувани за едно и също нещо. Когато установят няколко поредни транзакции към даден търговец в рамките на определен кратък период, някои банки автоматично блокират сметката, особено при чуждестранни преводи през кредитни карти. Това е начин да се предотврати изтичане на средства, но може да Ви създаде неудобства, а и невинаги е технически възможно. От Вас зависи да следите баланса си и в случай на несъответствия - да сигнализирате.

4) Наистина ли е необходимо да предплащате?

Според актуални данни на НСИ, най-често българите пазаруват онлайн от местни търговци (над 88%) или такива в рамките на ЕС (над 41%). Най-разпространените у нас покупки са свързани с дрехи и спортни стоки (над 76%) или стоки за дома (над 35%). Повечето от тези придобивки изискват предварителен преглед и проверка на размерите. Ето защо е разумно да се възползвате от популярната в България опция “наложен платеж”. При него не е необходимо да се ангажирате с покупка без да знаете дали полученият по куриер продукт ще Ви е наистина полезен.

Още едно предимство на този вариант е, че понякога търговците приоритетно изпращат стоките, от които все още не са получили приход. По този начин те се опитват да оптимизират събирането на вземания от повече клиенти. В същото време, Вие не плащате предварително. Може да се окаже, че съкращавате времето за чакане на покупката, което обикновено се счита за основния недостатък на онлайн шопинга.

5) Има ли такси за връщане и за престояване в офиса на куриер

Все пак, постарайте се да се запознаете внимателно с общите условия за доставка и евентуално връщане на стоки. Някои търговци (най-вече в чужбина) имат практика да налагат допълнителни такси в тези случаи, тъй като трябва да обезпечат транспорт и преподреждане на складове, за което също имат разход. Освен това, разпечатаните стоки вече не могат да се предлагат на пазарна цена и това носи загуби от печалбите. Според големината на продукта, сложността на опаковката и тежестта, която оскъпява транспорта, може да се окаже, че все пак дължите значителни неустойки при връщане.

Проверете също и какво се случва, ако не успеете да вземете поръчката навреме. Тъй като пространството им за складиране е ограничено, някои куриери спазват политика на допълнителни такси за съхранение. Обикновено те влизат в сила след 5 до 7 работни дни забавяне и се начисляват за всеки следващ ден.

Добра идея е, ако поръчвате няколко неща от един и същ сайт, да опитате да обедините покупките, тъй като обикновено над определена сума отпадат таксите за доставка. Това ще Ви спести по-честите разходки до офис на куриер за получаване, което обикновено е по-евтиният вариант от разнасянето до адрес. Ако обаче поръчвате от платформа тип “маркетплейс” (т.е. сайт, който обединява офертите на много различни търговци - напр. EMAG в България), имайте предвид, че това може да не е възможно, тъй като всяка фирма ползва различни куриерски услуги.  

При всички случаи - пазете старателно всякаква документация, която идва заедно с доставката. Например, касовите бележки ще Ви трябват, ако се наложи да ползвате гаранционен сервиз за техника, товарителниците са единственият начин да проследите и докажете повреда при транспорт. В тях или в приемо-предавателните протоколи  се вписват и установени след преглед липси или дефекти .

6) Реална ли е офертата и какво ще получите за тази цена?

Отделете време за проучване на различни възможности преди да се впуснете в покупка при първата видяна реклама. Благодарение на изобилието от онлайн информация може да направите много лесна и бърза проверка на цените и алтернативите на всички стоки, които търсите. За целта съществуват и готови платформи, които Ви помагат да се ориентирате в офертите на различни търговци само с няколко клика (например  pazaruvaj.com).

Чрез покупки на едро някои фирми може наистина да успяват да предлагат значително по-ниски цени. Все пак, ако установите, че отстъпката е твърде голяма (например над 50% от средната пазарна цена), е добре да проверите дали доставчикът е наистина надежден. Възможно е просто да липсват някакви функции или аксесоари към продукта, както и да става дума за отварян или използван артикул.

Обикновено реалните коментари на други потребители, пазарували от сайта, ще Ви помогнат да се ориентирате. Добре е в тях да откриете обоснована  оценка не само на продукта, но и на съпровождащото обслужване. Със сигурност Ви се е случвало да избягвате някои физически магазини заради нелюбезни продавачи. Същото важи и в онлайн пространството - ако липсва телефон за обратна връзка, ако няма начин да зададете въпроси или да получите помощ с поръчката - вероятно няма да може да разчитате и на коректно отношение при проблеми с доставката.

Още една чудесна възможност предлагат потребителските видеа с ревюта или дори разопаковане на стоки, които може да откриете в YouTube, Vbox и други. Обикновено те са най-полезни за покупката на техника, защото дават по-ясна представа за някои физически параметри, в които трудно се ориентирате само от снимки или описания. Достатъчно е да потърсите точния модел на продукта, за да намерите отзиви. Дори да са на друг език, видеата Ви дават визуална информация и за ергономичност, шум, относителни размери, така че да прецените дали търсите точно тези характеристики.  Все пак, имайте предвид, че някои хора получават заплащане от различни брандове, за да ги рекламират и може да не са съвсем обективни в мненията си.

Накратко - не спестявайте усилия да бъдете внимателни, информирани и подготвени онлайн потребители. Само така ще предотвратите излишните разходи и неприятности, свързани с рисковани или импулсивни покупки. Пазарувайте разумно от вкъщи.

НАПРАВИ СИ БЕЗПЛАТНА КРЕДИТНА ОЦЕНКА

Още