PayPal - какво е и как работи - част 2
PAYPAL – КАКВО Е И КАК РАБОТИ - 2
Какви услуги предлага PayPal и как се ползват
Към настоящия момент компанията дава възможност на потребителите си да изпращат, получават и съхраняват в сметката си пари в 25 валути. Това означава, че могат да се правят и получават електронни плащания при покупка на стоки и услуги и при аукциони, да се правят и получават дарения и да се обменят валути, независимо дали става въпрос за частни лица или за бизнес клиенти. Всичко това се прави или през сайта на компанията, или през приложението за мобилни устройства, като е необходима регистрация.
Самата регистрация е доста бърза – започва с въвеждането телефонен номер, на който се изпраща като smsкод за активация. След това се въвежда имейл – съществена част от системата на PayPal, защото това е основния идентификатор на потребителите. Последно се попълва лична информация – име и фамилия, дата на раждане, държава по местоживеене и адрес и се избира парола за достъп (изискванията са стандартни – достатъчно дълга, главни букви, цифри и т.н.). След това човек вече разполага със собствени PayPal профил и сметка (която на този етап е празна).
За да могат да се правят плащания, е необходимо в сметката от някъде да се появят пари. Това става като в профила се добавят дебитни карти, кредитни карти и / или банкови сметки. Добавянето им не означава автоматично прехвърляне на пари в PayPal – напротив – те са източник на пари, за ползването на който всеки път се иска потвърждение. За да появят пари в PayPal сметката, човек изрично трябва да си ги прехвърли от банковата карта или някой друг потребител на PayPal да му ги преведе в системата. Всички входящи плащания от други потребители се озовават в PayPal сметката. След това човек може да си ги остави там и да си ги ползва, за да плаща самия той по-късно или да си ги прехвърли в банковата сметка или карта. Казано по друг начин, PayPal функционира като пощенска кутия, през която могат да се прехвърлят пари между различни хора, но също и като касичка – човек може да си държи средства там и да си ги ползва за харчене. Когато човек плаща през PayPal, системата първо му предлага да ползва парите, които има в системата (ако има такива). Ако няма или не иска това плащане да е от тях, той може да избере някоя от вече въведените банкови карти или сметки. В този случай, въпреки че плащането е през PayPal, парите реално излизат от банковата карта.
Чисто технически самото плащане или изпращане на пари на някой става като се въведе неговия мейл или телефонен номер и желаната сума. След това се избира дали плащането е търговско или между частни лица и това е всичко – без попълване на сложни платежни нареждания, без три различни пароли за потвърждение. В профила се съхранява подробна информация за всяка трансакция, като за по-активните има възможност за филтриране на списъка по различни критерии.
При покупки в интернет магазини и при плащания между частни лица (т.нар. Семейство и приятели) не се дължат никакви такси, стига да не се налага обмяна на валута. Ако се обменя валута, тогава курсът е определен от PayPal и не е особено изгоден, а и се дължи допълнително още 4% такса. Ако плащането е международно (т.е. адресите на изпращача и получателя са в различни държави), таксата е между 2 и 4 евро в зависимост от конкретните страни (ако това плащане включва и обмяна на валута, се добавя и таксата за съответната валута). Ако човек е получател на пари, не дължи такси, стига да не е търговец. При търговските плащания правилото е, че ако човек печели нещо, и PayPal печели. Това означава, че от продавача се удържат съответните такси (описани са подробно в сайта на компанията). Когато човек прехвърля пари от PayPal сметката си в банковата си сметка, няма такси, но това отнема до три дни. Ако прехвърлянето е към карта или иска да е незабавно, тогава отново се плаща такса. Различните удръжки варират според държавата, за която се отнасят и актуалните условия могат да бъдат намерени тук.
Също в профила има раздел, в който в зависимост от локацията си, човек получава различни оферти и купони за отстъпки от бизнеси в близост до него или за услуги, които полза (струва си да се поглежда от време на време). Разделът Помощ също е доста подробен и спретнат и там могат да се намерят отговори на повечето въпроси, свързани с ползването на PayPal.
PayPal – предимства и недостатъци
Да се сдобие човек с PayPal профил и сметка си струва по няколко причини:
- изключително лесно ползване - регистрацията е проста, настройването на профила отнема минути, а самата употреба след това е много интуитивна и лесна;
- подробна история на трансакциите – проследяването на плащанията е удобно и лесно, което е от съществено значение най-вече за бизнес клиентите;
- високи нива на защита на клиентските данни – въпреки, че почти непрекъснато е обект на хакерски атаки, се счита, че от гледна точка на стандарти за сигурност, PayPal имат едни от най-високите нива на защита на данните;
- много добро мобилно приложение – мобилната версия е напълно функционална и също толкова лесна и интуитивна, колкото и десктоп версията;
- безплатни преводи между частни лица – стига да не се налага превалутиране или международен превод, при плащанията между частни лица не се дължат никакви такси;
- промоции и отстъпки – офертите от различни търговци понякога са доста изгодни.
НАПРАВИ СИ БЕЗПЛАТНА КРЕДИТНА ОЦЕНКА
Въпреки всичко това PayPal има и някои недостатъци:
- търговците плащат такси – ако PayPal се използва при правене на бизнес, продавачът на стоката или услугата плаща такса в размер на около 3% от получената сума (ако се налага и обмяна на валута, се добавят и другите такси);
- сметката може да бъде блокирана внезапно – както всички интернет платформи за разплащане, PayPal следи за измами и пране на пари. Системата за проследяване е автоматична и прави грешки – възможно е сметката на човек да бъде блокирана без предупреждение поради съмнения в измама и известно време той да няма достъп до парите си, като за бизнес потребителите това може да се окаже фатално;
- допълнителни банкови такси при трансфери от и към PayPal – в зависимост от политиките си, някои банки начисляват допълнителни такси за движение на средства към и от платформата, като това може в значителна степен да оскъпи превода, особено ако е и международен, и в друга валута (т.е. необходимо е да се провери в условията на собствената банка);
- много чести опити за измами – PayPal клиентите са изключително често обект на опити за измама – различни мейли и съобщения, които изглеждат съвсем като истински и настояват за паролата и актуализиране на личните данни, заради които се налага човек да внимава;
- значителни проблеми при опит за връзка с компанията – в проблемни ситуации, особено при блокирани сметки, човек среща сериозни затруднения да се свърже и реално да разговаря с представител на PayPal – обичайно бива пренасочван към автоматизирани системи за самопомощ или се налага да води безкрайна кореспонденция по темата.
В обобщение, PayPal е най-старата, успешна и определено доказана като сигурна компания за интернет разплащания, която предлага полезни и наистина лесни за ползване услуги, като за част от тях се дължат прилични такси. Въпреки това решението да се ползва повече или по-малко активно е в зависимост от личните цели и спецификите на потреблението на конкретния човек. Затова и си струва периодично човек да сверява часовника с пазара – светът на разплащанията е голям и нови и интересни продукти дебнат от всякъде.