PayPal - какво е и как работи - част 1
PAYPAL – КАКВО Е И КАК РАБОТИ - 1
Въпреки значително по-малката си популярност в Европа в сравнение със САЩ, PayPal се появява редовно като възможност за плащане при покупки в интернет в последните години (още повече при поръчки от сайтове извън страната, а и покрай затварянията заради коронавируса). За разлика от модерните технологични решения като Revolut, които са истинска новост, PayPale доста стара и позната компания – създадена е в края на 90-те, пред 2020 г. активните й потребители са над 360 милиона от почти целия свят (в някои държави системата за разплащане е изрично забранена). Затова - как се оцелява над двадесет години в този силно конкурентен и иновативен бранш, какви са ползите от PayPal сметката и за какво трябва да се внимава?
PayPal – началото, космическата връзка и мафията на създателите
Всичко започва през 1998 г., когато трима технологични предприемачи в САЩ решават да направят евтин дигитален портфейл. Идеята е да предоставят различни платежни услуги на ниска цена срещу споделяне от страна на потребителите на информация като мейл и данни за банкови сметки и карти. Продуктът им е готов през 1999 г. и се появява на пазара под името Confinity. За съжаление не жъне големи успехи, въпреки доброто техническо решение. Голямата промяна се случва в началото на 2000 г. – тогава компанията се обединява с X.com – фирма за онлайн банкиране, основана от Илън Мъск – същият, който днес е популярен с колите Тесла и с космическата си програма SpaceX. Именно тогава се избира и името PayPal, както и се променя основната цел на компанията. Идеята да се предлага онлайн банкиране за крайни клиенти е твърде обширна – за истински пробив е нужно нещо по-фокусирано, от което клиентите имат истинска осъзната нужда. В онзи момент на интернет експанзия се оказва, че съществува сериозен проблем с онлайн покупките, а именно – как точно се плаща поръчаната стока на търговеца. Оказва се, че широко използваните чекове и платежни нареждания, които се изпращат по пощата, водят до значителни забавяния в доставките и затруднения с осребряването. А интернет търговията и eBay набират сериозна скорост. Така PayPal се фокусира единствено и само върху начините да се плаща през интернет при покупка на стоки или услуги. Така всъщност компанията свързва по изключително лесен и удобен начин търговците с крайните клиенти, подпомагайки в същото време бурното развитие на сайта за аукционна търговия eBay. В този период растежът на компанията е с по 10% на дневна база, а са доста и случаите, в които клиенти убеждават търговци да си направят PayPal сметки, за да могат да пазаруват от тях. За първите три месеца след старта си клиентите вече са над едини милион. През 2002 г. компанията излиза на борсата, а в края на същата година е купена от eBay за невъобразимата сума от 1,5 милиарда долара (не е голяма изненада, защото по това време в 70% от обявите в eBayфигурира възможност за плащане през PayPal, като това реално се случва при една от всеки четири сделки). От тази смяна на собствеността основателите на компанията излизат изключително богати. Въпреки това всеки един от тях продължава да развива поредица от нови, много успешни проекти като YouTube, LinkedIn, Tesla и SpaceX, yelp. Именно в статия, посветена на новите начинания на екипа на PayPalв списание Fortuneпрез 2007 г. се появява и терминът „PayPal мафия“, имайки предвид списъка с двадесет и двама бивши основатели и служители на PayPal. И до днес те са едни от най-успешните предприемачи и инвеститори в Силициевата долина.
Самата компания, макар и част от eBay, продължава да се развива – през 2006 г. стартира мобилното приложение, през следващите години придобива множество малки технологични стартиращи фирми, а през 2014 г. по настояване на инвеститорите се отделя от eBay и отново става независима фирма (денят, в който отново излиза на борсата като отделна компания, достига пазарна оценка от 49 млрд. долара и внезапно прави голяма част от акционерите си милионери). Бъдещето също се очертава да е интересно – новите проекти на компанията са свързани с криптовалути, инвестиции в Uberи партньорство с Фейсбук. Пандемията пък увеличи потребителите с над 70 млн. през последната година, така че сякаш никой не очаква сериозни сътресения в бъдеще.
НАПРАВИ СИ БЕЗПЛАТНА КРЕДИТНА ОЦЕНКА
PayPal - двадесетгодишни резултати
За годините на съществуването си компанията постига доста – към момента в световен мащаб тя е третото поред предпочитано платежно средство след картовите гиганти Visa и MasterCard. 87% от поколението на милениумите използва активно PayPal сметките си (в сравнение със само 15% от предходните три поколения). Почти половината потребители са от САЩ (43%), следвани от Германия (17%) и Великобритания (14%). В следващите години се очаква нарастване на популярността й в Индия – през 2019 г. компанията откри там офис с над 1200 служители с идеята да навлезе активно на местния пазар. Всъщност PayPal има 56 офиса в 31 страни, в които почти половината от над 21 000-те служители са родени след 1980 г. Заради честата употреба на PayPal при фондонабирането за различни каузи, дейността на компанията е забранена в страни като Беларус, Иран, Ирак, Судан, Северна Корея. Именно набирането на средства – или по-точно отказът на PayPal да превежда средства на WikiLeaks – са в основата на една от най-мащабните хакерски атаки срещу компанията през 2010 г. Днес пазарният дял на компанията се оценява на 83%, като 18% от цялата електронна търговия се плаща през PayPal, а приходите през 2019 г. са над 17 млрд. долара (още данни могат да бъдат намерени тук). И всичко това след като в края на 90-те концепцията за система за електронни разплащания печели награда за една от десетте най-лоши бизнес идеи на десетилетието.